Jaarverslag HSN 2017

Motto: ‘Grenzeloos geloof in jou’ betekent voor ons dat we een plek zijn waar mensen elkaar erkennen en waarderen. Een plek waar je samen werkt aan een resultaat. Een plek waar mensen in zichzelf geloven, omdat ze zichzelf kennen. Een plek waar jij de ander in zichzelf laat geloven. Highlight: Op school geven we vormeninhoudaanondernemend leren. Ondernemend leren omvat creativiteit, innovatie alsook het vermogen om te plannen en projecten te beheren om doelstellingen te verwezenlijken. Eenondernemende houdinghelpt iedereen indezemaatschappij. In 2017 is er een thema uitgewerkt over ondernemerschap. Leerlingen werden uitgedaagd om een kleine onderneming te starten. Zo ontstond er in de onderbouw een werkplaats waar een uitvinding werd ontworpen. In andere groepen ontstonden verschillende onderneminkjes waar kinderen creatief op zoek gingen naar vernieuwing en naar het vinden van oplossingen. In 2017 legden leerlingen contact met plaatselijke ondernemers. Naast een realistischecontextvormendeleerlingen een beeld van een onderneming. De realiteit wordt de school binnengehaald en wordt opgezocht. Belangrijk voornemen: Het ondernemend leren wordt verder uitgebouwd op school. In 2018 gaan we antwoorden vinden op hoe het onderwijs er structureel uit komt te zien in de ondernemende Calvijnschool. Welke rol neemt een leerkracht in? Welke vaardigheden vragen we van de leerling? Ondertussen wordt er gewerkt aan een nieuwe school. Een school die is voorbereid op de toekomst. De nieuwe school zit straks samen met het dorpshuis en de bibliotheek in een prachtig gebouw. Het is een plek waar jong en oud elkaar ontmoeten, waar mensen in zichzelf mogen geloven. Een plek waar jij anderen in zichzelf laat geloven. Johannes Calvijnschool: Grenzeloos geloof in jou. De missie van De Hoeksteen luidt: ‘Persoonsontwikkeling, om van waarde te zijn.’ De missie, hoewel primair gericht op de kinderen, is ook zichtbaar in de wijze waarop de medewerkers zich professionaliseren. Verschillende leerkrachten volgen een (master)studie en geven input aan het team en aan de ontwikkeling van het onderwijs op de school. De persoonsontwikkeling is ook zichtbaar in het mission statement, dat elke leerkracht formuleert en dat regelmatig besproken wordt. Een team dat het belangrijk vindt aan zijn persoonsontwikkeling te werken, zal daar ook alert op zijn in de omgang met kinderen. En zo is het ook het geval op De Hoeksteen. Groep 8-leerlingen presenteren hun mission statement tijdens de afscheidsavond. Maar ook op andere momenten is het zichtbaar; bijvoorbeeld wanneer kinderen ouders rondleiden tijdens de open dag en wanneer kinderen (samen)werken tijdens de thema’s. In 2017 nam Peter Antes afscheid als directeur van De Hoeksteen om een nieuwe uitdaging aan te gaan (op De Ichthus). Omdat het niet meeviel om een goede opvolger te vinden, heeft bouwcoördinator Jan-Willem Korlaar tot de zomer het directeurschap waargenomen. En sinds augustus is André Guijs waarnemend directeur, vanwege de aanstelling van Jan-Willem als directeur van De Appelgaard. De Hoeksteen is in veel opzichten een bijzondere school. Een school met een teamdat graagnadenkt over het onderwijs dat het geeft. Ook een team met idealen, zoals bovenbouwcoördinator Rien die aan een team dat een bezoek aan De Hoeksteen bracht, vertelde dat hij de groep 8-kinderen graag als barmhartige Samaritanen de school ziet verlaten. Oftewel als kinderen die zich bewust zijn van het belang en de waarde om anderen te helpen; om van waarde te zijn. In 2017 zijn bovendien zonne- panelen op het dak geplaatst. De school is daarmee een stuk duurzamer geworden. Bij het verschijnen van dit jaarverslag is ook de display in gebruik genomen waarmee zichtbaar wordt gemaakt hoeveel zonne-energie er is gewonnen. Kinderen uit de bovenbouw zullen een presentatie geven over duurzame energie aan de andere kinderen. WWW.HSN-SCHOLEN.NL

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=