Terzet-Digitaal Congres-12-dhr. W. van Hekken

TERZET 25 JAAR- DIGITAAL CONGRES 2018 2 Ontwikkeling van het vak arbeidsdeskundige. Allemaal naar de universiteit of praktisch houden. Van arbeidsdeskundigen wordt in toenemende mate verwacht dat zij meewerken aan de “academisering”. Een voorstander hiervan is o.a. het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC). Maar wat is dat, academisering? De Van Dale geeft hierop geen antwoord. Terwijl deze term toch al zeker meerdere jaren gebezigd wordt in meerdere beroepsgroepen, waaronder docenten, verpleegkundigen verloskundigen, psychologen c.a. Analoog aan wat prof. dr. Theo van Achterberg in 2002 al duidelijk in zijn inaugurele rede met betrekking tot de verpleegkundigen aangaf kan gesteld worden dat: “Academisering van de arbeidsdeskundigen betekent niet dat alle arbeidsdeskundigen wetenschappers moeten worden, net zo min als alle (verzekerings)artsen onderzoekers zouden moeten zijn.” Maar wat of hoe dan wel? Als grote gemene deler haal ik voor ons vak van arbeidsdeskundige uit deze ontwikkelingen bij de diverse beroepsgroepen dat door samenwerking met wetenschappelijk onderwijs de vragen die in de arbeidsdeskundige praktijk levenvertaaldworden inonderzoeksvragen. Andersomkandearbeidsdeskundigepraktijkwetenschappelijke inzichten sneller en beter in praktijk brengen. En wat zegt ons eigen Arbeidsdeskundig Kennis Centrum dan over academisering? Op de website van het AKC kan het volgende gevonden worden: Roland Blonk op leerstoel Arbeidsdeskundigheid Tilburg University benoemt Prof. dr. R.W.B. (Roland) Blonk per 1 maart 2017 op de leerstoel Arbeidsdeskundigheid en Inclusieve Innovatie van Arbeid. De leerstoel is mogelijk gemaakt door de Stichting Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC). Het AKC wil met de leerstoel een extra impuls geven aan de noodzakelijke innovatie van evidence based kennis en methoden van de arbeidsdeskundige en aanverwante professies. Promotieonderzoek krijgt daarin een belangrijke plaats. De bijzondere leerstoel is ingebed in de Tilburg School of Social and Behavioral Sciences (TSB) en wordt verbonden aan zowel het departement Human Resource Studies als het departement Tranzo en in het bijzonder bij de Academische Werkplaats Arbeid en Gezondheid. Onderzoeksvragen die Roland Blonk met de leerstoel aan de orde wil stellen, zijn onder meer: Welke ontwikkelingen op de dynamische arbeidsmarkt maken waardevol werk voor mensen met een arbeidsbeperking mogelijk? Hoe kan kennis over arbeidsmarktontwikkelingen werkgevers helpen om stappen te zetten op de weg naar inclusief ondernemen? Hoe kunnen arbeidsdeskundigen werkgevers adviseren bij het maken van stappen naar inclusief ondernemen? Bij de academisering van het arbeidsdeskundig vakgebied wordt o.a. de bruikbaarheid van het Capability concept en de rol van self-efficacy op het gebied van arbeidsparticipatie onderzocht. RolandW.B. Blonk (1958, Bodegraven) is één van de 25 Principal Scientists van TNO, waar hij mede verantwoordelijk is voor kennispositie en -strategie van TNO op het terrein van Arbeid, Innovatie en Inclusieve Samenleving. Blonk studeerde klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij ook zijn promotieonderzoek deed. Hiervoor was hij bijzonder hoogleraar Arbeidsparticipatie en Psychische Klachten, in het bijzonder activering en re-integratie aan de Universiteit Utrecht.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=