Terzet-Digitaal Congres-9-dhr. rs. J.A.J. Wouters

TERZET 25 JAAR- DIGITAAL CONGRES 2018 2 “Bezoeken met een hologram?” Inleiding: Er zijn ontwikkelingen gaande die ons dagelijks leven privé en ook professioneel gaan beinvloeden. 3-D printechnieken zullen smakelijke voeding printen. Maar ook zal op termijn een andere 3-D printer in huis staan voor het vervaardigen van onderdelen of bestellingen die thuis worden afgeleverd via de eigen printer. Drones gaan door de lucht op weg naar klanten waar een bestelling wordt afgeleverd. Via een chip worden onderhuidse gezondheidsscans periodiek uitgevoerd met een online verbinding met de huisarts. Dan is er weer de 3-D printer die even later de voorgeschreven medicatie uitprint. Wat te denken van electrodes die je op je hoofdhuid plakt en via hersenimpulsen worden de gedachten omgezet in getypte tekst. Huizen worden door robots gebouwd of ook met een 3-D printtechniek (is nu al mogelijk). Metselen kan al met een speciale machine worden uitgevoerd. Die heeft geen last van griep, van fysieke klachten en kan veel meer stenen per dag verwerken. Robots nemen fysiek belastend werk over en zorgen voor huis en tuin. Auto’s volgen voorgeprogrammeerde routes en daardoor neemt het aantal ongevallen af. Vliegtuigen vliegen zonder piloot en volledig op computerprogramma’s. Nu nog zal het grootste deel van de mensen niet instappen zoals uit een recente enquete bleek. Maar dat is slechts een kwestie van tijd. Je eigen zonnecellen en propellers op je garage wekken de stroom op waarmee je de waterstof maakt voor in je voertuig. Volkomen schoon en veilig. Fossiele brandstoffen raken in onmin en worden vervangen door andere technieken die voor energie zorgen. Een auto wordt met meerderen gedeeld. “Vlees” komt uit een laboratorium. Groningen levert geen gas meer. Het lijkt zo ver weg maar is dat wel zo? Interessant in dit verband zijn visionaire verbeeldingen die zo herkenbaar zijn dat deze een weg naar de toekomst vormen. Graag wijs ik in dit verband op het boek Humanification Go Digital, stay Human van Christian Kromme (ISBN 978-1-910864-97-5). In dit boek vooral een ontnuchterende kijk op de huidige tijd en wat ons te wachten staat. Het is aanhaken of wegdrijven van de stroom. Angstig/bedreigend? Nee. Wel nodig om met een visionaire blik naar heden en nabije toekomst te kijken en ook vooral kritisch naar het eigen bedrijf en werkprocesen. In dit verband schrijf ik hier over hologrammen. En vooral mijn visie over het inzetten van een hologram als hulpmiddel bij informatieverwerving. Aanleiding: 25 jaar geleden was de gemiddelde snelheid over een vol werkjaar gemeten 78 km per uur. De gemiddelde afstand per jaar, puur zakelijk, was 40.000 km. 40.000km : 78 km/uur = 513 uur rijden per jaar. Bij 44 werkweken is dat 11,7 uur per week in de auto. In 2017 was mijn gemiddelde snelheid op onze vaderlandse wegen 48 km per uur. Leve de file en de volle wegen! De consequentie is indrukwekkend. Want hetzelfde sommetje geeft de volgende uitkomst. 40.000 km : 48 km/uur = 833 uur rijden per jaar. Bij 44 werkweken is dat 18,93 uur per week. Dat is 62% meer reistijd! Reactie ANWB: 04 april 2018: Het aantal files op onze wegen is in het 1e kwartaal van dit jaar fors gestegen in vergelijking met deze periode in 2017. Uit cijfers van ANWB Verkeersinformatie blijkt dat de filezwaarte op alle A- en N-wegen in ons land in het eerste kwartaal van 2018 ruim 25 procent hoger uitkomt dan vorig jaar. Een opmerkelijke groei na een jaar waarin de filezwaarte vrijwel stabiel bleef. De ANWB verwacht dat het de komende jaren op de weg steeds drukker zal worden, de overheid verwacht zelfs dat de reistijd in de spits zal toenemen met 50 procent. Er zijn dus investeringen nodig om het aantal files tegen te gaan. ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen vindt dan ook dat er meer geld moet naar asfalt en het openbaar vervoer. Hij spreekt daarbij ook namens de Mobiliteitsalliantie, waarin onder meer de ANWB, NS, de Fietsersbond en TLN en verenigd zijn. Bron:website van de ANWB. Nog eens 50% meer files en huisbezoeken of werkplekanalyses gaan alleen nog op onconvensionele tijden om files te ontwijken. Maar de praktijk van alle dag leert dat dit niet zo maar mogelijk is. Het lijkt altijd druk en een routedag zonder kortere of langere file is een uitzondering. Wat kan een oplossing op termijn zijn?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=