Jaarverslag HSN 2019

De scholen in 2019 BEPALENDE PROCESSEN • We geven gericht aandacht aan identiteitsvorming . Concreet zijn we bezig met de ontwikkeling van een eigen leerlijn. • We werken aan meer verdieping en verbinding binnen thematisch werken , zodat het afgestemd is op de culturele werkelijkheid. • In 2019 is er na de zomervakantie een vierde groep gevormd, als gevolg van de groei van de school. WAARDEVOLLE RESULTATEN • Groei van het leerlingenaantal . Schooljaar gestart met 71 leerlingen. Nu geven we onderwijs aan 80 leerlingen. • Een verbindende studietweedaagse gehad met het team, met aandacht voor de speerpunten identiteit en vernieuwing (portfolio/rapport). • Voorbereidingen renovatie van het gebouw . In 2019 is er een stuurgroep aangesteld om de renovatie te begeleiden. BEPALENDE PROCESSEN • De groei van de school zet door , waardoor de hele benedenverdieping is ingericht voor ons onderwijs in groep 1 / 2 (3 kleutergroepen). • Vanwege de groei hebben we een nevenlocatie geopend: de Bizet . Waar we eerst tijdelijk zaten vanwege nieuwbouw, zitten we nu permanent met groep 7 en 8. • De opbrengsten zijn wisselend . Uit onze analyse blijkt dat we veel winst kunnen halen door te investeren in het professioneel handelen als team. Hiervoor hebben we een Europese subsidie aangevraagd en gekregen. Dit traject heet ‘Team in dialoog’. WAARDEVOLLE RESULTATEN • Start Taalhuis : vrijwilligers geven taalondersteuning aan ouders die moeite hebben met de Nederlandse taal, zodat ze hun kinderen thuis nog beter kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling. • Tijdens de onderwijsstakingen in november hebben we als school laten zien hoe blij en dankbaar we zijn met ons mooie onderwijs. Hiermee hebben we de landelijke pers gehaald. • Ons Ontdekbos is afgerond en feestelijk geopend. Ons motto ‘Leren door beleven’ wordt zichtbaar door kinderen te laten spelen en leren in deze natuur-speelplaats, die voor alle wijkbewoners toegankelijk is buiten schooltijd. BEPALENDE PROCESSEN • Twee gespecialiseerde leerkrachten in het thematisch werken inspireren de andere leerkrachten tijdens voorbereidingsvergaderingen. • De midden- en bovenbouw heeft na een pilot gekozen voor Snappet voor het digitaal verwerken van de instructies . Leerlingen leren zo veel meer op hun eigen niveau! • Directeur Peter Antes is opgevolgd door Hilbertine Bos . De overdracht en de coaching verlopen goed én het vertrouwen van het team en de ouders is merkbaar! WAARDEVOLLE RESULTATEN • De groepsdoorbrekende activiteiten tijdens thematisch werken in de midden- en bovenbouw creëren een hoge betrokkenheid bij leerlingen en ouders die zich hiervoor inzetten! • Goed resultaat voor de eindtoets groep 8 als gevolg van een sterke ontwikkeling in de afgelopen jaren m.b.v. veel extra hulp in de groep. • Mooie ontmoeting tussen meerdere generaties, waar veel waardevolle herinneringen werden opgehaald bij de thema- afsluiting ‘reis door de tijd’ (100 jaar HSN). BEPALENDE PROCESSEN • Als academische basisschool is onderzoek gedaan naar een nieuwe vorm van onderwijs t.a.v. wereldverkenning , dat valt onder de zeven gewoonten van Stephen Covey. • De totstandkoming van een plan met duidelijke indicatoren om in de komende jaren te werken aan de omslag van methodisch werken naar projectgericht onderwijs . • Er is veel energie gestoken in de borging van het werken met het reflectieve portfolio van leerlingen. WAARDEVOLLE RESULTATEN • In 2019 is de Taalklas uitgebreid tot een fulltime onderwijsaanbod voor 20 leerlingen. In dit jaar hebben 10 leerlingen de Taalklas met succes afgerond. • In september vond een grote tentoonstelling over 100 jaar HSN plaats door de hele school, die met veel belangstelling door ouders en grootouders is bezocht. • Vanaf 2019 kunnen kinderen tijdens de maandelijkse inloop hun reflectieve portfolio presenteren. BEPALENDE PROCESSEN • Uitbreiding van het schoolgebouw en de daarmee samenhangende opknapbeurt van het gebouw en plein. • Het ontwikkelen van een eigen leerlijn sociaal-emotioneel leren , geïntegreerd binnen het huidige onderwijsaanbod. • Teamscholing en ontwikkeling worden vorm gegeven door zoveel mogelijk gebruik te maken van de eigen kennis en kwaliteiten binnen het team . • Het team doet samen met de MR onderzoek naar het wijzigen van de schooltijden . WAARDEVOLLE RESULTATEN • Een mooie inhoudelijke tweedaagse voor scholing en verbinding van het hele team. • Het werken vanuit expertteams , waarmee de teamleden vanuit eigen expertise en belangstelling de schoolbrede ontwikkeling vorm geven. • De eerste ronde maatschappelijke stage in groep 7 heeft plaatsgevonden. De kinderen hebben een dag bij een bepaalde beroepsgroep meegekeken en daarvan verslag gedaan in de klas. BEPALENDE PROCESSEN • De nieuwbouw is klaar; een prachtig multifunctioneel gebouw. • We maken de omslag van methodisch werken in de middag naar projectgericht onderwijs . • Door de fusie werken we als school nu meer samen met de drie kerken in Nijkerkerveen en sluiten ook de kerkenraden aan bij een vergadering van het bestuur van de HSN. WAARDEVOLLE RESULTATEN • De eerste Kerk School Gezinsdienst met de drie kerken en de school in de Eben-Haëzer: tjokvol, nog drukker dan tijdens Kerst. • Het eerste project van Jeelo: enthousiasme, grotere betrokkenheid, meer betekenisvol leren . • Nieuwe naam: de Horizon ; de grens waarin de hemel en aarde elkaar lijken te raken. De Heere God wil niets liever dan ons leven aanraken. AANDACHTSPUNT VOOR 2020: De plannen voor de renovatie van het gebouw worden concreet uitgewerkt, zodat de renovatie in 2021 kan worden uitgevoerd. AANDACHTSPUNT VOOR 2020: Samen met een externe begeleider bouwen we als team aan ons professioneel frame . Dit vormt de basis om op een goede en gezonde manier ons onderwijs te kunnen invullen en verbeteren. AANDACHTSPUNT VOOR 2020: De school krijgt in augustus 2020 nieuw meubilair , passend bij de onderwijsvisie. Daarnaast wordt een nieuwe methode taal- en spellingsonderwijs gekozen. AANDACHTSPUNT VOOR 2020: Verdere verkenning ten aanzien van een nieuw vorm van projectmatig onderwijs met behulp van een pilot . AANDACHTSPUNT VOOR 2020: De leerlijn sociaal-emotioneel leren krijgt meer vorm in de praktijk. De inrichting van school en buitenterrein (boomhut, steiger, kloostertuin) speelt hierin een centrale rol. AANDACHTSPUNT VOOR 2020: De samenwerking met de huisgenoten zal verder uitgebouwd worden waarin het onderwijs verder betekenis mag krijgen met alle mogelijkheden van dit gebouw. 2020 2020 2020 2020 2020 2020 WWW.HSN-SCHOLEN.NL

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=