NSFC Fanfare Klanken Nr. 1-2011
Het vernieuwende ontwerp van de Belg Sax zette de Franse dirigent Sarrus aan het denken. Hij gaf de instrumentenbouwer Gautrot de opdracht om een soortgelijke familie instrumenten te ontwerpen, maar dan compacter zodat ook de bas en contrabas nog door (militaire) orkesten gebruikt konden worden. Een ander belangrijk verschil is dat dit nieuwe instrument geen mondstuk met enkel riet zou moeten krijgen, maar een dubbel riet, zodat het nieuwe instrument de hobo en (contra)fagot kon vervangen. In 1856, tien jaar na Adolphe Sax, patenteerde Gautrot zijn familie van zes sarrusofoons, van sopraan t/m contrabas, met de zelfde stemmingen en vrijwel het zelfde bereik als de overeenkomstige saxofoons. Later is de familie nog uitgebreid met een Bes- contrabas (die een half octaaf lager klinkt dan de Es-contrabas) en een C- contrabas speciaal voor inzet bij symfonie-orkesten. De sarrusofoon en de saxo- foon zijn vervolgens een bloed- ige concurrentiestrijd aangegaan, waarvan het resultaat eigenlijk al van tevoren vast stond. Door de bouw van de sarrusofoon heeft deze een nogal rauw en hard geluid waardoor civiele orkesten het instrument nooit als volwaardig hebben geaccepteerd. Alleen bij militaire orkesten brak het instrument in eerste instantie wel door. De saxofoon won echter uiteindelijk de strijd en de sarrusofoon verdween van het toneel. Of toch niet helemaal? 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=