NSFC Fanfare Klanken Nr. 1-2016

11 Het bovengenoemde verschijnsel komt voor bij kinderen tot 17 jaar die beginnen met het bespelen van een instrument. Bij de mensen boven de 17 jaar die beginnen met muziek maken, gebeurt er iets anders fascinerends. In de hersenen neemt het baansysteem tussen twee taalgebieden toe, namelijk tussen het taalgebied van Wernicke, dat zorgt voor het taalbegrip, en het taalgebied van Broca, dat zorgt voor de productie van taal. Muziek en beperkingen van het brein Kinderen die autisme hebben, kunnen gebaat zijn bij een therapie van muziek. Bij autistische kinderen is het namelijk vaak dat het corpus callosum beschadigd is. Door deze kinderen intensief een muziekinstrument te laten bespelen, kan het corpus callosum in volume toenemen of een stuk herstellen. Veel kinderen die voor de therapie niets zeiden, beginnen gedurende de muziektherapie langzaam te praten. Ook bij een hersenbeschadiging als afasie kan muziek een uitkomst zijn. Afasie is een spraakstoornis, vaak ten gevolge van een beroerte. De mensen die afasie hebben, kunnen niet goed uit hun woorden komen. Door hun ook een intensieve muziektherapie te bieden, wordt de verbindingsbalk tussen linker- en rechterhersenhelft sterker, dus de communicatie wordt ook beter tussen de twee helften. Het gevolg is dat de ene helft de taalfunctie van de ander (deels) over kan nemen en de afasiepatiënt weer (deels) kan praten. Niet alleen op deze manier kunnen mensen met een spraakstoornis geholpen worden. Sommige mensen kunnen al pratend niet uit hun woorden komen, maar als ze beginnen te zingen, kunnen ze alles zeggen wat ze willen. Ze kunnen hun wensen en voorkeuren uiten. Zo is er voor deze mensen toch weer communicatie mogelijk. Zo is muziek maken niet alleen een uitlaatklep en een manier om te ontspannen, ook op cognitief en sociaal cognitief gebied ga je er op vooruit.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=