Corlaer College-Schoolgids 2021-2022

CORLAER COLLEGE GOED DAT JIJ ER BENT! - 11 - Met het contextrijke domeinleren en thematisch onder- wijs bereiden we leerlingen voor op een toekomst waarin ze constant leren; een toekomst met wisse- lende werkomgevingen en sociale contexten, een toekomst waarin kennis én vaardigheden van belang zijn. Vaardigheden zoals zelfstandig werken, samen- werken, reflecteren, onderzoek doen en plannen zijn daarbij onmisbaar. Didactisch coachen Op een domein werken leerlingen aan hun opdrachten onder begeleiding van een vakdocent die getraind is in didactisch coachen. De docent geeft hulp aan kleine groepjes en aan de individuele leerling. Hij coacht de leerling op inhoud en aanpak. De leerling leert te werken op zijn eigen manier en leert keuzes te maken. Internationalisering Internationalisering heeft een belangrijke plek in ons onderwijs. Bij de moderne vreemde talen Engels, Frans en Duits zijn er in de onderbouw online uitwis- selingsprojecten. Onze leerlingen communiceren dan via brief, e-mail en/of video met Engels-, Duits- en/of Franssprekende leerlingen uit het buitenland. Daarnaast gaan de leerlingen een dag naar Duitsland. In de bovenbouw gaan leerlingen uit havo 4 en athe- neum 5 een week naar Spanje, Tsjechië of Duitsland. Een aantal maanden later vangen onze leerlingen de Spaanse leerlingen op als zij een bezoek brengen aan Nederland. Van alle leerlingen wordt verwacht dat zij aan alle internationaliseringsactiviteiten deelnemen, inclusief de uitwisseling met buitenlandse leerlingen. Cambridge Engels Voor leerlingen die Engels leuk vinden, bieden we Cambridge Engels aan. Steeds vaker zie je op het hbo dat colleges in het Engels worden gegeven. Op de universiteit is Engels vaak de gebruikelijke voertaal. Engels is dus niet meer weg te denken binnen de vervolgstudies. Door het volgen van Cambridge Engels geeft het Corlaer College leerlingen van havo en atheneum de moge- lijkheid om Engels op zo’n niveau te beheersen dat zij moeiteloos het niveau van iedere hogeschool en univer- siteit aankunnen. Leerlingen worden met dit programma opgeleid tot het behalen van het niveau Advanced of zelfs tot het behalen van het niveau Proficiency oftewel universitair niveau. Het Cambridge Engels certificaat is een internationaal erkend certificaat. Thema Kunst De vakken Muziek en Beeldende Kunst vallen onder het vak Thema Kunst. Tijdens dit vak leert de leerling over thema’s die belangrijk zijn voor kunstenaars van nu en in de geschiedenis, thema’s die ook in het leven van de leerling van belang zijn. Samen met klasgenoten leren leerlingen hoe ze een kunstwerk kunnen maken of een geweldig muziekstuk kunnen componeren. Wanneer ze hebben laten zien dat ze zelfstandig aan het werk kunnen met de instrumenten en verschillende materialen krijgen ze steeds meer vrijheid om hierin eigen keuzes te maken. Wetenschapsoriëntatie Op het atheneum is er vanaf het eerste jaar veel aandacht voor vaardigheden die de leerling straks nodig heeft op de universiteit. In de eerste en tweede klas krijgen leerlingen les in Wetenschap & Technologie. De leerling maakt kennis met de wereld van de tech- nologie en wetenschap (alfa, bèta en gamma) en ontwikkelt een open en onderzoekende houding. Dit zijn kwaliteiten die je nodig hebt op de universiteit. Leerlingen leren intensief wetenschappelijk werken en denken, doen wetenschappelijk onderzoek, inter- preteren onderzoeksresultaten, werken samen met wetenschappers en studenten van universiteiten en ontdekken op die manier waar hun interesses en talenten liggen. Ook in de derde klas en in de boven- bouw is er aandacht voor onderzoeksvaardigheden. Zo is er in de bovenbouw van het atheneum een onder- zoekslijn opgezet om leerlingen voor te bereiden op het maken van hun profielwerkstuk. Het Corlaer College is aangesloten bij de WON-Akademie: een landelijk netwerk van middelbare scholen en univer- siteiten dat zich inzet voor pre-wetenschappelijk onderwijs.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=