Corlaer College-Schoolgids 2021-2022

CORLAER COLLEGE GOED DAT JIJ ER BENT! - 26 - Anti-pestprotocol Het Corlaer College biedt leerlingen een veilige plek waar je jezelf mag zijn en je prettig voelt. Pesten wordt daarom ook niet getolereerd en vanaf leerjaar 1 besteden we aandacht aan pesten. Brugklasleerlingen krijgen in de eerste periode op het Corlaer College een leerzaam toneelstuk te zien. Wat doet (online) pesten met een leerling? En wat kun je doen als iemand wordt gepest? Ook in andere leerjaren wordt (waar nodig) aandacht besteed aan pesten. In het anti-pestprotocol staat hoe wij pesten voorkomen en hoe wij in geval van pesten handelen. Onze zorgcoördinator is tevens de anti-pestcoördinator. Toelating en plaatsing Nadat een leerling op het Corlaer College is aangemeld, behandelt de toelatingscommissie de aanmelding. Drie elementen zijn belangrijk bij de beslissing om een leer- ling toe te laten en te plaatsen in de brugklas van een bepaald schooltype: • het advies van de basisschool • de wens van de ouders/leerling (m.b.t. profielkeuze zoals sportklas of techniekklas) • de mogelijkheden van de school om te voldoen aan de voorwaarden die de zorg van de leerling met zich meebrengt Door te kijken naar deze elementen hopen wij een passende plek te vinden voor leerlingen die onder- wijs willen volgen op onze school. De regels rondom passend onderwijs zijn daarbij van toepassing. Voor toelating tot de hogere leerjaren gelden de wettelijke vereisten, bijvoorbeeld een overgangsbewijs. De toela- ting verloopt via de VO-school waar de leerling op dat moment ingeschreven staat. Als de ouders rechtstreeks contact opnemen met het Corlaer College wordt er altijd contact opgenomen met de school van herkomst. Remedial Teaching Leerlingen die moeite hebben met bijvoorbeeld taal in het algemeen, met een bepaald vak of een onder- deel hiervan, of met de aanpak van het leren, kunnen in aanmerking komen voor Remedial Teaching. Aan het begin van het schooljaar worden de meeste eerstejaars gescreend op taal. De testen die we tijdens de scree- ning gebruiken, komen uit het Masterplan Dyslexie dat is opgesteld door het ministerie van OCW voor alle scholen in Nederland. Hierna worden de leerlingen zo nodig verder getest en/of begeleid in de vorm van RT-lessen. Dyslexie en dyscalculie Leerlingen die in het bezit zijn van een officiële dyslexie- of dyscalculieverklaring, ontvangen een dyslexie- of dyscalculie-pas. Op deze pas staan naast de regels voor de leerling de compensatiemaatregelen waar leerlingen naar behoefte gebruik van kunnen maken. Een van de maatregelen bij dyslexie is de inzet van het softwareprogramma TextAid, een programma dat o.a. teksten kan voorlezen. Leerlingen kunnen dit programma gebruiken op hun chromebook. Hoe ga je om met dyslexie? Leerlingen met dyslexie worden hierin extra gecoacht. Op het vmbo gebeurt dit tijdens RT-lessen in klas 1. Leerlingen van havo en atheneum kunnen naar het dyslexie-spreekuur gaan voor advies en het bespreken van eventuele problemen. Soms komt dyslexie pas in het voortgezet onderwijs aan het licht, bijvoorbeeld na de screening of bij het leren van vreemde talen. Op school bestaat de moge- lijkheid tot het afnemen van een taalonderzoek en het geven van RT-lessen gericht op taal. Ouders kunnen daarna zelf hun kind bij een instantie officieel op dyslexie laten testen. Ook een leerling met dyscalculie kan extra begeleiding krijgen als dat nodig is. Faalangst en Sociale vaardigheden (SoVa) Faalangst kan blokkerend werken wanneer leerlingen moeten presteren. We spreken dan van negatieve faal- angst. Het is goed om te weten dat leerlingen hiermee kunnen leren omgaan. De faalangstreductietraining (BOF; Beter Omgaan met Faalangst) geeft handvatten om beter om te gaan met faalangst, zodat de leerling minder last heeft van zenuwen en negatieve gedachten. Heeft een leerling moeite met sociale vaardigheden (SoVa), zoals het leggen en onderhouden van contacten met leeftijdsgenoten? Dan besteden we daar extra aandacht aan. Er worden cursussen verzorgd door docenten die speciaal hiervoor zijn opgeleid.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=