Corlaer College-Schoolgids 2021-2022

CORLAER COLLEGE GOED DAT JIJ ER BENT! - 27 - Passend onderwijs Schoolbesturen zijn verplicht om elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft, een zo passend moge- lijke onderwijsplek te bieden. We noemen dat Passend Onderwijs. Ouders hoeven dan niet meer zelf op zoek te gaan naar een passende plek. Elke school heeft een ondersteuningsprofiel waarin staat welke basis- ondersteuning en welke extra ondersteuning de school kan leveren in het onderwijsleerproces van de leer- ling. Het is dan duidelijk met welke onderwijsbehoefte een leerling op het Corlaer College terecht kan. Het ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. De school kan voor leerlingen met extra ondersteunings- behoefte een zogenaamd arrangement aanvragen bij het samenwerkingsverband. Zorg-/opvanglokaal Op het Corlaer College is er een zorg-/opvanglokaal voor de opvang van leerlingen die vaak te laat komen, gespijbeld hebben of uit de les gestuurd zijn. Dit lokaal is altijd open; er is altijd een medewerker aanwezig. Leerlingen kunnen er ook terecht voor een praatje of een vraag. Medewerkers zorgen voor de eerste nood- zakelijke begeleiding en/of maatregelen. Zo nodig wordt er contact met ouders opgenomen. BackUP Leerlingen die tijdelijk of structureel extra opvang of begeleiding nodig hebben, kunnen terecht in het BackUP-lokaal. Het gebruik van de BackUP is bij deze leerlingen als extra faciliteit opgenomen in het ontwik- kelperspectiefplan (OPP). Ondersteuningsteam De medewerkers van het ondersteuningsteam (OT) hebben zich gespecialiseerd in probleemgebieden die de mogelijkheden van de coach, mentor en vakdocent overstijgen. De leden van het OT kunnen de coach, mentor en docent helpen om de ondersteuning van een leerling met een bijzondere hulpvraag zo goed mogelijk vorm te geven en hen hierin te begeleiden. De OT-ers bespreken de situatie rond een aangemelde leerling in de interne zorgcommissie zoals hieronder is omschreven. De coach/mentor blijft verantwoorde- lijk voor het hele traject rond de ondersteuning van een leerling. De docent blijft verantwoordelijk voor het vormgeven van passend onderwijs. Zorgcommissies Zowel binnen de afdeling vmbo als de afdeling havo/ atheneum is er een zorgcommissie actief. In beide zorgcommissies worden leerlingen besproken die extra zorg en aandacht nodig hebben. De begelei- ding van deze leerlingen is erop gericht om hen binnen de school beter te laten functioneren. Wanneer lang- durige of meer specifieke professionele hulp nodig is die de taak of expertise van het ondersteuningsteam en zorgcommissie te boven gaat, wordt de leerling besproken met externe deskundigen in het ZAT (Zorg Advies Team), met iemand van het gebiedsteam of met het samenwerkingsverband Noord-West Veluwe. In sommige gevallen wordt de leerling in overleg met ouders doorverwezen naar externe hulpverlening. Orthopedagoog Er zijn twee orthopedagogen aan de school verbonden. De orthopedagoog is gespecialiseerd in leer- en gedragsproblemen. Zij geven advies als het gaat om begeleiding van leerlingen binnen de schoolsituatie. Toptalent TopTalent is een traject binnen het Corlaer College dat gericht is op meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen kunnen algemene bijeenkom- sten volgen op het gebied van leren leren (executieve functies) en mindset, maar daar- naast kunnen zij ook extra ondersteuning hierin krijgen. Dreigt een leerling uit te vallen, dan is het mogelijk om een intensiever begeleidingstraject op het gebied van executieve functies of mindset te volgen. Meer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen op het Corlaer College op verschillende manieren extra uitda- ging krijgen. Er zijn veel mogelijkheden tot het volgen van een bestaand of zelf bedacht project. Zo doen TopTalentleerlingen mee aan de LEGO League en volgen sommige TopTalentleerlingen één keer per jaar aan de Universiteit Utrecht gastcolleges. Tevens bieden we op het Corlaer verschillende versnellingsmogelijk- heden aan. Als versnellingstrajecten nodig zijn, bekijken we de mogelijkheden voor de leerling. In principe wordt ingezet op verbreding en verdieping. In de bovenbouw kunnen leerlingen deelnemen aan verschillende pre- university trajecten.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=