Corlaer College-Schoolgids 2021-2022
CORLAER COLLEGE GOED DAT JIJ ER BENT! - 8 - Christelijke identiteit Het Corlaer College heeft een christelijke grondslag die je terugziet in de praktijk van alledag. De basis van ons handelen is het woord van God. Vanuit het christe- lijk geloof beseffen we dat we niet alleen voor onszelf leven, maar ook van betekenis zijn voor anderen. We vormen samen een gemeenschap. Iedereen is waardevol en iedereen is welkom. We zien elkaar staan waardoor we tot ons recht komen. We helpen elkaar en gunnen elkaar dat het goed gaat. In ontmoetingen pakken we regelmatig een moment om ons te bezinnen, om na te denken over van waaruit we de dingen doen. Zo zie je onze christelijke identiteit terug in de sfeer op school en de manier waarop we met elkaar omgaan. Vanuit ons geloof voelen wij ons betrokken bij maatschappelijke thema’s: in de buurt en in de wijde wereld. Onze onderwijsvisie Centraal in de visie en het onderwijsconcept van het Corlaer College staan de drie basisbehoeften van de leerling: relatie, competentie en autonomie. Elke leerling heeft de behoefte om gewaardeerd en gerespecteerd te worden (sociale relaties: ‘je hoort erbij’). Leerlingen willen laten zien dat ze de taken die ze moeten doen, aankunnen (competentie: ‘je kunt iets’). Ze gaan ontdekken dat ze steeds meer aankunnen. Leerlingen willen graag zelf invloed uitoefenen op wat er gebeurt (autonomie: ‘je mag zelf iets beslissen’). Werken vanuit deze visie kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis)behoeften van de leerling en waar de eigenheid van de leerling wordt gerespecteerd. Deze aanpak van ons onderwijs zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig voelen en gemo- tiveerd zijn; je krijgt zin in leren! Domeinleren en thematisch onderwijs Kenmerkend voor het Corlaer College is het context- rijk domeinleren ondersteund door didactisch coachen op persoon, proces en inhoud. Concreet betekent dit dat er in de onderbouw thematisch gewerkt wordt, waardoor je als leerling samenhang ziet tussen de verschillende vakken. Er ligt grote nadruk op vaardig- heden zoals samenwerken, plannen en reflecteren. Daardoor krijg je meer zicht in je eigen leerproces en neem je daar verantwoordelijkheid voor. Tijdens de schoolloopbaan krijgt de leerling zo steeds meer keuzevrijheid en verantwoordelijkheid. Voor dit onder- wijsconcept hebben havo en atheneum het predicaat Excellent ontvangen van de Onderwijsinspectie. Kansrijke omgeving Door een gestructureerde en persoonlijke aanpak biedt het vmbo van het Corlaer College breed kansen aan de leerlingen. De kansen worden geboden binnen het brede aanbod van onderwijs binnen het vmbo. Van basisberoepsgerichte leerweg met leerwegondersteu- ning tot theoretische leerweg, alles is aanwezig binnen de school. Er is een heldere structuur binnen de school, zodat duidelijk is welke keuzes de leerling kan maken. Indien nodig wordt er extra zorg geboden om het maxi- male uit jezelf te halen, ieder op zijn eigen niveau. Relatie vóór prestatie zorgt voor een persoonlijke aanpak. Je mag zijn wie je bent en we helpen je graag om iedere keer een stap verder te groeien. Chromebooks Naast boeken wordt er ook gebruik gemaakt van chromebooks. Door beide middelen in te zetten werken leerlingen altijd met het nieuwste materiaal en met het materiaal dat het beste aansluit op de leervraag van de leerling. Ook is het leren minder tijd- en plaatsge- bonden waardoor het leren beter aansluit bij de situatie van de leerling.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=