Jubileummagazine 100 jaar

JUBILEUM MAGAZINE 23 De schooldag begint met een inloopkwartiertje, maar de leerlingen van de Taalklas zitten allemaal al op tijd klaar voor de les van juf Ingrid en juf Rinske. Ze vinden school leuk en kunnen niet wachten om nieuwe dingen te leren. Aan het begin van de ochtend wordt met behulp van een houten kalenderklok vastgesteld welke dag en welke datum het is. Er wordt een lied gezongen over de maanden, gevolgd door een gesprek over de seizoenen en het weer. Daarna kijken ze samen op het digibord naar een nieuwsitem over Maarten van der Weijden die de Elfstedentocht heeft uit gezwommen. Een van de jongens wil weten of het koud is in IJsland? Juf Ingrid kijkt even verbaasd. De jongen vraagt door: “Ja, want hij gaat in IJsland zwemmen, toch?” De juf: “Nee, hij ging zwemmen in Friesland.” Maar dan schiet ze in de lach. Ze realiseert zich waar de verwarring vandaan komt en legt uit: “Friesland komt niet van vriezen en kou, maar het is de naam van een provincie. Net zoals jouw naam ‘bloem’ betekent, maar jij bent geen bloem.” Juf Rinske laat op het digibord een kaart van Nederland zien en wijst aan waar Friesland en Gelderland (met Nijkerk) liggen. Bij het doorpraten over het nieuwsitem wordt regelmatig verwezen naar eerdere lessen: “Zie je die pet en die hoed? Daar hebben we het gisteren over gehad.” Als het nieuwsitem is afgesloten, legt juf Rinske uit wat ze de rest van de ochtend gaan doen. Het programma van de Taalklas voorziet ook in thema’s waarbij de kinderen aan de hand van spullen doorpraten over een onderwerp. Vandaag heeft juf Ingrid het met een groepje over wondverzorging. Ze laat onder meer verband, jodium en pleisters zien. Juf Rinske heeft het over kleding. Zij laat diverse kledingstukken zien, zoals een trui, een broek en een jas. De kinderen kunnen het allemaal vasthouden en ondertussen leren ze allerlei nieuwe woorden. Dan haalt juf Rinske een speel-elastiek tevoorschijn. Tijdens het springen worden ook nieuwe woorden geleerd, zoals: elastiek, springen, erop, eraf en ertussen. Leerling Sarah zegt dat ze dat zo leuk vindt aan de Taalklas: “We hebben heel mooie speeltjes en de juffen zijn eerlijk en kunnen in alles helpen!” De juffen doen hun werk met veel plezier. Rinske: “Je moet alles uitleggen. Met veel gebaren, plaatjes en filmpjes. Veel meer dan in een gewone klas.” Ingrid: “En er zitten veel meer cultuurverschillen in één klas en je moet elkaar toch allemaal accepteren.” Rinske: “De samenwerking en de groei die we zien bij de kinderen is echt het mooiste van dit werk!” Een ochtendje Taalklas Sinds 2016 biedt de Rehobothschool onderdak aan de Taalklas. Een initiatief waarbij kinderen die korter dan een jaar in Nederland wonen of vluchteling zijn, extra ondersteuning krijgen op het gebied van de Nederlandse taal en cultuur. Dankzij een intensief lesprogramma van vijf dagen per week, krijgen de kinderen een goede basis om het reguliere basisonderwijs te kunnen volgen. De extra kosten voor deze ondersteuning wordt onder andere gesubsidieerd door de gemeente Nijkerk en de overheid.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=