Jubileummagazine 100 jaar
JUBILEUM MAGAZINE 37 Wat is de leukste herinnering aan De Appelgaard? Opa vond Koninginnedag altijd leuk. Dat werd altijd als enige feestdag wel op school gevierd. Oma vertelt dat ze een keer per jaar op schoolreisje gingen. Ze gingen dan op de fiets naar de schaapskooi. Papa vond het schoolkamp in de zesde klas erg leuk. En dat geldt ook voor mij. Het kamp dit schooljaar, het tentenkamp vorig jaar, de schoolreisjes en alle andere uitjes zijn altijd erg gezellig. Wat vond u het leukste vak op school? Opa vond rekenen en gym de leukste vakken. Oma vond de aardrijkskundelessen leuk. Maar ook de lessen waarin je leerde om met de hand een katoenen onderbroek te naaien zijn oma wel bijgebleven. Papa zegt -net als opa- dat gym en rekenen (en dan vooral de tafels opzeggen) toch wel zijn favoriete lessen waren. Ik vind het leuk en leerzaam om aan een thema te werken. Bijvoorbeeld: reizen of kunst. Binnen het thema worden verschillende vakken behandeld, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, techniek. Aan welke juf of meester heeft u een speciale herinnering? Dat is voor opa juffrouw Hoogeveen, dat was een stijve tante. Voor oma was dat meester Duits, een grappige en vrolijke meester. Papa noemt meester Kolkman, gewoon omdat het een hele aardige man was. En ik vind de meester en juffen van De Appelgaard allemaal even aardig, leuk en grappig. Ik heb nog 2 jaar te gaan op De Appelgaard, dus dat lijkt me een goed antwoord op deze vraag….. Waren er meer meester of juffen op school? Opa en oma hadden 2 meesters en 2 juffen en deze hebben ze de hele basisschooltijd gehad. Papa had 3 meester en 3 juffen. In klas 1, 2, en 3 kreeg je les van juffen en in klas 4, 5 en 6 stonden de meesters voor de klas. Wat voor kachel was er op school? In de tijd van opa en oma waren het kolenkachels. Er kwam dan ’s morgens om 7.00 uur speciaal iemand naar school die de kachels in de lokalen aanmaakte, zodat het al een beetje warm was als de kinderen op school kwamen. Welke spelletjes deed u op het schoolplein? Opa en oma deden van alles: knikkeren, hoepelen,tollen, auto nummers opschrijven. Maar het schoolplein was in die tijd wel opgedeeld door middel van een lijn waarbij de meisjes aan de ene kant speelden en de jongens aan de andere kant. En iedereen moest op zijn eigen helft blijven natuurlijk. Papa ging in de pauze vaak voetballen. Soms speelden ze trefbal of verstoppertje. Nu voetballen we vaak in de pauze of gaan we tafelen en soms is er een tijdelijk rage bijvoorbeeld: skeeleren, verstoppertje spelen en de laatste was knikkeren. Vond u de school vroeger beter dan nu en waarom? Vroeger kwam je de klas binnen en dan ging je de schoolbanken in en was het luisteren, opletten, werken en blijven zitten. Iedereen kreeg hetzelfde werk. Tegenwoordig is het onderwijs van betere kwaliteit en meer gericht op de individuele leerlingen. Nu en vroeger dat is dus eigenlijk niet te vergelijken. Maar alle Pleiziertjes zijn goed terecht gekomen, we kunnen dus wel zeggen ‘De Appelgaard is zo gek nog niet!!’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=