Jaarverslag HSN 2018

Grenzeloos geloof in jou is het motto van de Johannes Calvijnschool. In ons identiteitsdocument staat beschreven dat we geloven dat ieder mens recht heeft op een veilige thuishaven, een plek waarvan je weet dat je er altijd thuis bent. Een plek waar je ook altijd verantwoordelijk voor bent. Een plek die van jou is. Thuishaven: In 2018 is de Johannes Calvijnschool beziggeweest om bovenstaande te realiseren in een nieuwe situatie. Ten eerste kwam de vraag van PCO Gelderse Vallei of de HSN bereid was om een fusie te onderzoeken tussen de C.J. van Rootselaarschool en de Johannes Calvijnschool waarin de nieuwe school onder de HSN zou komen te vallen. Tijdens het onderzoek zijn intensieve gesprekken gevoerd met beide directies, teams, ouders, medezeggenschapsraden en schoolbesturen. Uiteindelijk is op 1 augustus 2018 de C.J. van Rootselaarschool opgeheven en opgegaan in de Johannes Calvijnschool. De fusieschool blijft werken vanuit haar identiteit, waarbij elk kind welkom is. Bij de start van het schooljaar is veel aandacht besteed aan groepsvorming. Elke groep begon opnieuw, voor elk kind waren er nieuwe kinderen in zijn/ haar klas. Door middel van nascholing van het team, een ouderavond over groepsvorming en de uitwerking daarvan in de praktijk is er gewerkt aan een veilige thuishaven, een plek waar ieder verantwoordelijk voor is. Ten tweede is de Johannes Calvijnschool verhuisd naar de tijdelijke locatie. De oude thuishaven aan de Winkelmanstraat werd ingewisseld voor de oude locatie van de C.J. van Rootselaarschool. Hierin viel de fusie en de verhuizing samen, een mooie start van de fusieschool. Ten slotte is begin juli 2018 gestart met de bouw van het nieuwe gebouw, onze nieuwe thuishaven. De sloop is tijdens de zomervakantie gebeurd waarna de nieuwbouw kon beginnen. Ondertussen verschijnen de contouren van het nieuwe gebouw, een nieuwe toekomst. Toekomst: Ons voornemen voor het nieuwe gebouw is dat de Johannes Calvijnschool een nieuwe naam zal krijgen om de fusie daarmee te bekrachtigen. In de historie van Nijkerkerveen is er verdriet geweest om de scheuring van de kerken en daarmee de scheuring van de christelijke basisschool. Met een nieuwe naam willen we werken aan één sterke christelijke basisschool. Dit is ook een goed signaal naar de maatschappij. Daarnaast zal het nieuwe gebouw een thuishaven zijn waar alle mensen uit het dorp binnen kunnen komen. Naast onderwijs is er plek voor kinder- en peuteropvang, is er een bibliotheek en een dorpshuis. Het is een plek waar jong en oud elkaar ontmoeten, een plek waar je jezelf kunt zijn en mensen elkaar erkennen en waarderen. Een plek waar we samen werken aan een resultaat. Een plek waarvan je weet dat je er thuis mag zijn. Een thuishaven. Johannes Calvijnschool: Grenzeloos geloof in jou. De missie van De Hoeksteen in één zin samengevat is: ‘Persoonsontwikkeling om van waarde te zijn.’ Binnen deze opdracht willen we leerlingen een stevige kennisbasis meegeven, vaardigheden laten ont- wikkelen, maar zeker ook helpen in het vormen van hun eigen identiteit. In alle ontwikkelingen in en om de school wordt deze drieslag (kennis, vaardigheden, identiteit) als uitgangspunt toegepast. Na een periode waarin André Guijs waarnemend directeur is geweest, heeft De Hoeksteen per augustus 2018 weer een eigen directeur in de persoon van Herman van den Berkt. De Hoeksteen is een groeiende school. Waar de school in juli 2008 met 28 leerlingen startte, heeft De Hoeksteen op de teldatum 01-10-2018 378 leerlingen. Niet enkel het leerling- aantal is een factor die ontwikkelt. De school is continu zoekende naar verscherping en ontwik- keling van het onderwijs dat de leerlingen geboden wordt. Zo hebben in 2018 hebben meerdere collega’s een (master)studie gevolgd en wordt er samen met de CHE opgetrokken als academische opleidingsschool. Het team van De Hoeksteen ontwikkelt zichzelf en daarmee het onderwijs dat de school biedt. Voorbeelden hiervan zijn de twee LOF-trajecten (Leraar Ontwikkel Fonds) die binnen de school uitgezet zijn. Hierbinnen wordt onderzoek gedaan naar het integreren van de principes van ontwikkelings- gericht onderwijs (OGO) binnen het taaldomein. Een tweede onderzoekstraject draait om het integreren van het leren in het buitenterrein. Zomaar voorbeelden van een team dat de visie op onderwijs en idealen vertaalt naar de praktijk in en om de school. Een belangrijk voornemen: om kinderen de kennis, vaardigheden en stevige identiteit mee te geven om hun plaats in te nemen in de samenleving, willen we de samenleving ook steeds meer betrekken in en om de school. WWW.HSN-SCHOLEN.NL

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=