Jaarverslag HSN 2018

Motto: Op de Ichthusschool bereiden we kinderen voor op de wereld van vandaag en morgen; een wereld die vraagt om kinderen met een stevige kennisbasis, ontwikkelde vaardigheden en een eigen identiteit. Deze ontwikkeling is voortdurend gericht op het toepassen van het geleerde in de maatschappij. ‘Niet voor de school, maar voor het leven leren wij’ (Seneca). Sinds dit jaar is het motto ook zichtbaar op onze gevels. Highlight: Zoals beschreven in het vorige jaarverslag stond 2018 in het teken van de ontwikkeling van het thematisch werken. Alle studiedagen hebben in het teken gestaan van de ontwikkeling hiervan. We zijn gestart met het ontwerpen van een schoolbrede structuur voor het thematisch werken. Dat ziet er als volgt uit: Fase 0 - reflectie op vorige thema en vaststellen doelen voor nieuw thema Fase 1 - startactiviteiten Fase 2 - kennisoogst en onderzoeksvragen Fase 3 - leer- / onderzoeksactiviteiten Fase 4 - afsluiting In de daaropvolgende studiedagen hebben we telkens ingezoomd op één van deze fases, om daar verdieping in aan te brengen. Zo hebben we nagedacht over het nut en de vorm van de startactiviteiten (het stimuleren van de nieuwsgierigheid en daarmee van de onderzoekende houding: ‘hoe zit dat?’) In de praktijk zien we nu in alle groepen de structuur van thematisch werken, worden er startactiviteiten gedaan die uitdagen om eigen leervragen te stellen en deze vervolgens te gaan onderzoeken. Alle thema’s worden aan het einde van de periode afgesloten; we kiezen ervoor om dit op diverse manieren te doen, zodat kinderen verschillende vaardigheden in de praktijk kunnen laten zien: presentatie voor een groep, het maken van een collage, het schrijven van een artikel, het voeren van een debat of het ‘lanceren van een raket’ (thema ‘ruimte’). Schoolplein: Naast de focus op thematisch werken heeft er ook aan de buitenkant van de school een grote verandering plaatsgevonden. Het betegelde schoolplein is getransformeerd tot een boomrijke omgeving met een amfitheater, een waterpomp en bijbehorende waterval; een omgeving die uitdaagt tot spelen, ontdekken en leren. Belangrijk voornemen: In het komende jaarwillenwe een vervolg geven aan de ontwikkeling van het thematisch werken; we zullen dan met name inzoomen op de laatste fases (onderzoeksactiviteiten en afsluiting). Verder staat de doorontwikkeling van ‘leren, leren’ centraal; het proces om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om zelfstandig huiswerk te doen. Hierin is een opbouw van sterk leerkrachtgestuurd naar steeds meer leerlinggestuurd, waarbij dan de nadruk ligt op reflectie op het leren. Motto: ‘Om het verschil te maken leren wij’ is het motto dat ons iedere dag inspireert en waar we iedere dag bewust aandacht aan proberen te geven. Zo komt ons motto terug tijdens de weekevaluaties in de groepen. Het motto vloeit voort uit onze missie: De Appelgaard wil een veilige leeromgeving zijn waar kinderen zich - vanuit nieuwsgierigheid - op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. In ons onderwijs staan de vorming van identiteit (wie ben ik?), het aanleren van vaardigheden (wat kan ik?) en de ontwikkeling van kennis (wat weet ik?) centraal. Deze drie ontwikkelgebieden bereiden leerlingen voor op een betekenisvolle en actieve deelname aan de maatschappij, zodat zij als zelfstandige en verantwoordelijke wereldburgers kunnen functioneren. We besteden bewust aandacht aan de brede persoonsontwikkeling, zodat we leerlingen van school laten gaan die het verschil mogen en kunnen maken in deze maatschappij. Highlights: Vorig jaar hebbenwe een traject gevolgd rondombegrijpend lezen/luisteren. De methode ‘Close Reading’ hebben we geïntegreerd in ons onderwijs met als doel om leerlingen vaardigheden aan te leren voor het analyseren van diverse soorten teksten. De resultaten zijn hoopgevend. Daarnaast hebben we een mooie ontwikkeling gemaakt rondom thematisch werken. Onderwijs dat aansluit bij de culturele werkelijk- heid en waarin de drieslag van kennis, vaardigheden en identiteit centraal staat. Dit jaar proberen we het thematisch werken verder uit te diepen door aandacht te besteden aan het onderzoekend leren. Naast thematisch werken, hebben we dit jaar ook de focus op het integreren van onze nieuwe taal- en spellingmethode ‘Staal’. Het is een nieuwe eigentijdse methode die een eigen aanpak vraagt. We proberen deze methode in te passen binnen onze schoolorganisatie. Naast thematisch werken en de integratie van de nieuwe taalmethode is de zorgstructuur ook één van onze speerpunten. We willen gaan werken met een nieuwe zorgstructuur die ons een betere kijk geeft op de onderwijsbehoeften op school-, groeps- en individueel niveau. Het moet een betekenisvolle en werkbare zorgstructuur worden. Op het landgoed hebben we een stretchtent aangeschaft. Deze tent moet gaan dienen als buitenklas. Op deze manier proberen meer aandacht te geven aan buitenonderwijs. Inmiddels rijdt onze schoolbus bijna elke dag door Nijkerk en omstreken. Diverse enthousiaste ouders en vrijwilligers zetten zich inom leerlingen die wat verder weg wonen op te halen en weg te brengen. Het is mooi dat we deze extra dienst kunnen bieden aan onze leerlingen. Belangrijke voornemens: Het gaat goed met De Appelgaard! Het leerlingenaantal groeit! We willen onze focus houden op eigentijds onderwijs dat aansluit bij de maatschappij en waarbij de brede persoonsontwikkeling centraal staat. Het consolideren en borgen van de huidige schoolontwikkelingen is een belangrijk voornemen waar we ons als team voor inzetten. Verdere ontwikkeling van eigenaarschap is een voornemen dat we schoolbreed opwillengaanpakken inde toekomst. Het komende schoolseizoen zal de focus ook komen te liggen op de renovatie van De Appelgaard in 2021. We zullen concrete plannen maken die moeten passen binnen het karakter van de school en het huidige onderwijsconcept.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=