Terzet-Digitaal Congres-17-dhr. J. Reniers

TERZET 25 JAAR- DIGITAAL CONGRES 2018 3 beoordelen van de balans tussen belasting en belastbaarheid. Deze visie geldt heden ten dage nog steeds De ontwikkelingen. In het vak: het vak van arbeidsdeskundige heeft zich ontwikkeld van “agent voor speciale diensten” naar een deskundige met een brede ontwikkeling op vaak zowel technisch als sociaal gebied, verstand van verzekeringen, van wet- en regelgeving, van de arbeidsmarkt nu en in de toekomst, van belasting en belastbaarheid in brede zin, een gesprekspartner voor zowel werkgevers, werknemers, verzekeraars, rechtbanken, re-integratiedeskundigen, patiëntenverenigingen, revalidatie-instellingen, ontwerpers en bouwers van voorzieningen, coach en vraagbaak voor alle betrokkenen in dit werkveld, waarbij je steedsmeer ziet dat er arbeidsdeskundigen zijn die zich specialiseren in een bepaalde tak van het zo brede werkveld. Bij de verzekeraars zijn er letselschadespecialisten, bij instellingen als UWV en gemeenten zijn er deskundigen op het gebied van specifieke wet en regelgeving (WIA, Bijstand ed.), bij re-integratie-instellingen zijn er re-integratiedeskundigen, bij arbodiensten zijn er arbodeskundigen, enzovoort. De toekomst: Was in het verleden het werken over het algemeen duidelijk gestructureerd: er was sprake van een fabriek, een vaste werkplek, vast omschreven werkzaamheden, vaste leidinggevenden en vaste collegae, tegenwoordig is er veel vaker sprake van “Het Nieuwe Werken”. Het Nieuwe Werken wordt vaak omschreven als “plaats- en tijdonafhankelijk werken door kenniswerkers”. Oorspronkelijk komt dit uit de ICT-sector. Microsoft (Bill Gates) heeft deze term geïntroduceerd; de essentie was dat kenniswerkers te allen tijde bij de belangrijke/essentiële informatie moeten kunnen komen. Inmiddels wordt het Nieuwe Werken op vrijwel alle plekken in de huidige maatschappij toegepast. Dit blijkt voornamelijk uit de aansturing van de medewerkers. Vertrouwen is een belangrijk element, meer dan controleren. De sturing vindt dus plaats op resultaat, niet op het “er zijn”. De output is van belang, hoe die gerealiseerd wordt is niet altijd even duidelijk en ook niet altijd van primair belang. Dit levert voor de medewerkers meer “ruimte” op om het werk te organiseren. Dat dit ook nadelen heeft mag duidelijk zijn, de scheidslijn tussen werk en privé vervaagt steeds verder. Werkgever en werknemers kunnen met de hulp van diverse aanpassingen/voorzieningen (ICT-toepassingen, flexplekken, communicatiemiddelen) het Nieuwe Werken faciliteren. Voordelen: besparing van zowel vaste kosten (kantoorruimten), als van variabele kosten (reiskosten, reistijden et cetera.) De werknemer krijgt meer flexibiliteit in werktijden en werkplekken. Doordat, zoals hiervoor aangegeven de scheidslijn tussen werk en privé steeds verder vervaagt, moet ook iets geregeld worden voor de balans tussen werk en privé. Het Nieuwe Werken leidt veelal tot betere bedrijfsresultaten en een hogere arbeidsproductiviteit. Het Nieuwe Werken maakt diverse kostenbesparingen, zoals hiervoor aangegeven, mogelijk. De reisinspanningen (o.a. reistijd) van medewerkers nemen af. Het Nieuwe Werken maakt reizen minder noodzakelijk en biedt mogelijkheden om files te mijden door buiten de spits te reizen, videoconferenties te organiseren, online opleidingen/studies te volgen et cetera. Het NieuweWerken kan daarnaast een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde zijn voor potentiële nieuwe medewerkers, als zodanig kan het dus een instrument zijn om potentiële werknemers voor de organisaties te interesseren. Het Nieuwe Werken geeft de werknemer ook meer vrijheid om zaken zelf in te richten en te organiseren. Dit leidt weer tot een grotere bevlogenheid van medewerkers. Dit was ook het resultaat van mijn thesis ter afronding van de masteropleiding stress en re-integratiemanagement. Flexibiliteit en de 24/7 bereikbaarheid leveren wel extra druk op voor medewerkers. Zij zijn immers altijd en overal online en op de hoogte van zaken. Daarmee is het risico om veel meer tijd dan voorheen te besteden aan het werk niet ondenkbaar. Kijk bijvoorbeeld naar het checken en beantwoorden van e-mails. Daarnaast kan het vervagen van de scheidslijn tussen werk en privé ook in die privésfeer aparte problemen met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan heel praktische zaken als thuiswerken en tegelijkertijd de kinderen opvangen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat juist in de tijd van het Nieuwe Werken, het aantal werkenden die met burn-outklachten aan de kant komen te zitten sterk is toegenomen en naar het zich laat aanzien nog verder zal toenemen. Toen de eerste arbeidsdeskundige aan het werk ging, was het “Scientific Management” van Taylor gezaghebbend en veelal leidend in de organisatie van het werk. De taken van de werknemer werden beschreven, getimed en

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=