Terzet-Digitaal Congres-2-Prof. O. Hokwerda

TERZET 25 JAAR- DIGITAAL CONGRES 2018 4 het initiatief nemen is belangrijk om op deze wijze goed bij te blijven en het verwerven van nieuwe kennis een onderdeel te laten zijn van een hanteerbaar verwerkingsproces. Uiteraard is dit niet alleen zinvol voor de functie in een organisatie maar tevens voor het volgen van eigen belangstellingssfeer en persoonlijke ontwikkeling. Het vergt de vaardigheid van het aannemen van een onderzoekende houding. 3. Wat zijn 21e -eeuwse vaardigheden (in het onderwijs)? 3 Wat zijn de vaardigheden die jonge mensen van nu moeten leren om zich te kunnen redden in de nu nog onbekende toekomst? Volgens de definitie van het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) zijn 21e -eeuwse vaardigheden: generieke vaardigheden en daaraan te koppelen kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te kunnen functioneren in en bij te dragen aan de kennissamenleving. De 21e -eeuwse vaardigheden hebben betrekking op, zie ook fig. 1: - communiceren - samenwerken - probleemoplossend vermogen - creativiteit - kritisch denken - sociale en culturele vaardigheden - ICT basisvaardigheden - informatievaardigheden - mediawijsheid - computational thinking - zelfregulering Op de website van SLO kan men per vaardigheid vinden: een uitgebreide omschrijving, voorbeeldmaterialen en een voorbeeldmatig leerplan kader. Fig. 1 Het model voor 21 e -eeuwse vaardigheden Bron: SLO en Kennisnet

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=