Jaarverslag HSN 2017

Missie en motto HSN De HSN biedt Bijbelgetrouw primair onderwijs aan in Nijkerk en omgeving. Centraal daarbij staat onze verwondering en dankbaarheid voor Gods liefde die zichtbaar is in Zijn Zoon Jezus Christus, onze opgestane Verlosser. Vanuit deze christelijke identiteit willen wij werken vanuit waarden en invulling geven aan Vakmanschap, Verantwoordelijkheid en Vertrouwen. STRATEGISCH BELEID De drie speerpunten uit Strategisch Beleidsplan 2016 – 2020: • Missie – Motto - Levenshouding: Identiteits- en persoonlijk- heidsvorming bij kinderen! Het streven is om de persoonlijkheid van kinderen te vormen, zichtbaar te maken. Het is prachtig als wij mede hun persoonlijk geloof en hun levenshouding kunnen vormen. Dat hebben kinderen nodig in de maatschappij! Deze vorming kan bijdragen om in het verdere leven op allerlei momenten goede keuzes en stappen te maken. • Passend Onderwijs voor ieder kind! Er is een voorlopige visie en richting vastgesteld: naar inclusief onderwijs. Elk kind is welkom in de HSN. Juist vanuit onze identiteit hebben we specifieke verant- woordelijkheid voor een ieder die buiten de ‘norm’ valt of speciale aandacht nodig heeft. • Een lerend klimaat: Professionalisering op alle niveaus Voortdurend leren is de status quo. Samen leren in professionele leergemeenschappen kan hieraan een extra flow en dimensie geven. Hierbij is de deelname aan het PLG- netwerk ‘Opleiden In De School’ elementair. MEDEZEGGENSCHAP - VAN DE GMR De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de HSN-scholen heeft in 2017 acht keer vergaderd. Naast het behandelen van vaste stukken zoals de begroting, de jaarrekening, notulen en beleidsplannen wilde de GMR meer kennis en vaardigheid hebben om de financiële stukken te kunnen lezen en begrijpen. In februari 2017 hebben we hiervoor een cursus gevolgd. Op initiatief van de GMR hebben het bestuur, de GMR en de directies nagedacht over identiteit in de praktijk. Onder leiding van Miriam Brunt (de bestuursondersteuner) hebben de diverse geledingen met elkaar een aantal casus verkend. Dan blijkt dat scholen voor keuzes komen te staan die een goede doordenking vragen. Het is mooi om in deze setting dat denkwerk met elkaar te doen. Andere onderwerpen die dit jaar ter tafel zijn gekomen: buitenschoolse en tussenschoolse opvang en de contacten met Bzzzonder, ICT beleidsplan, bouwplannen in Nijkerkerveen, werkdruk en staken. De HSN heeft in het voorjaar meegedaan met een bestuurlijk visitatietraject. Ook de GMR is toen door de visitatiecommissie bevraagd. Het is dan leuk om inhet eindrapport van deze commissie te lezen dat de GMR als onafhankelijk en positief kritisch wordt getypeerd; als een goede sparring partner voor diverse geledingen binnen de HSN. Dat laatste verwoordt precies wat de GMR graag wil zijn. Ook in 2018 zullen wij die positie weer innemen. Identiteit en onderwijs Identiteit ‘Verwatert de HSN? vroeg een van onze gesprekspartners uit de kerken. De samenleving verandert. Overtuigingen, gewoonten en opvattingen ook en dat merken we op onze scholen. Gaat de HSN hierin mee? Onze uitgangspunten en doelstellingen zijn nog steeds dezelfde. Met dezelfde overtuiging staan we midden in de maatschappij. Toch zal de samenleving ook invloed op ons denken hebben. Dat we ons dit realiseren, maakt ons extra waakzaam. Daarom was er een bezinningsbijeenkomst met bestuur, GMR en directies waarop allerlei identiteitscasus werden ingebracht en besproken. De opbrengst hiervan? Allerlei praktische punten: in het jaarlijkse gesprek met elke medewerker krijgt het onderwerp ‘identiteit’ extra aandacht waardoor dit nog bewuster geborgd is in de gesprekkencyclus. De algemeen directeur en de directies gaan in gesprek met de teams over identiteitspunten die zijn gesignaleerd: bijbelvertelling, psalm en lied, gebed, wijze van opening van bijeenkomsten, aanmeldingsgesprek met ouders van nieuwe leerlingen. Regelmatig komen de effecten hiervan in bestuur en GMR aan de orde. De beleidsnotitie ‘Omgaan met bijbel en lied’ is hierop aangepast. Tegelijkertijd blijven we positief midden in de maatschappij staan en zien we het als een uitdaging om hetgeen ons drijft - de liefde van de Here Jezus Christus, - door te geven in ons dagelijks werk en te handelen vanuit de HSN missie en haar motto. Onderwijs Op de volgende gebieden worden vorderingen gemaakt: • Scholen werken aan hun onderwijsconcept vanuit het school- motto. Kinderen worden meer en meer ‘eigenaar’ van hun ontwikkeling. • Er is bewuste aandacht voor persoonsvorming bij kinderen • Er is gerichte aandacht voor onderwijsopbrengsten • Passend onderwijs; we kunnen meer kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte binnen de scholen verder helpen • Het aanbod voor hoogbegaafde kinderen is uitgebreid • Het aantal technieklessen is uitgebreid • Leerlingen werken meer met tablets wanneer hier voordeel te behalen is qua leer-effectiviteit • Onderwijs Engels wordt sterker ingezet en resultaten worden gerapporteerd via Planning&Control (de management- rapportage) Inspectie Inspectiebeoordeling: Voor alle scholen is het basisarrangement vastgesteld. De scholen hebben de leeropbrengsten en sociaal/emotionele situatie in beeld. Er zijn risico analyses en verbeterplannen waar nodig. Het toezichtkader vanuit de inspectie is vernieuwd; de HSN is daarop voorbereid. Op 4 en 6 juli kreeg De Appelgaard inspectiebezoek volgens het nieuwe toezicht. De beoordeling vond plaats op tien indicatoren waarvan zeven goed en drie voldoende scoorden. Daarmee behield De Appelgaard het basisarrangement. Opbrengsten CITO Eindtoets: Een aantal jaren scoorde de HSN in totaal boven het landelijk gemiddelde. Dit jaar waren de uitslagen beduidend onder het landelijk gemiddelde. De uitslagen zijn besproken met alle scholen. Er zijn analyses en actieplannen gemaakt. De verwachting voor volgend jaar is positief.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=