Jaarverslag HSN 2017

De Scholen Motto: ‘Jij doet er toe’ is voor ons in één zin waar wij op de Rehoboth voor gaan. Veiligheid, verantwoordelijk- heid, vertrouwen en samenwer- king zijn onze gezamenlijke kernwaarden. Voor ons bete- kent dit, dat leven = betrokken zijn, werken = ondernemend zijn, en leren = nieuwsgierig zijn, hand in hand gaan. Highlight: Het jaar 2017 was voor de Rehobothschool een jaar van implementeren en borgen van de gemaakte afspraken ten aanzien van ons proces van Stephen Covey. Daarbinnen waren er vele hoogtepunten. Een internationaal gezelschap uit Amerika en Europa kwam op 18 mei naar Nederland om te kijken hoe wij The Leader in Me vormgeven binnen onze school. De leerlingen vonden het een eer om deze gasten te mogen rondleiden in het Engels. Het nieuwe portfolio waarmee we gestart zijn in alle groepen werd met belangstelling gelezen. Ten aanzien van ouderbetrokkenheid zijn er vanuit het oudercafé nieuwe initiatieven ontstaan, zoals 1x per maand ouderbezoek in de school, een verkeercommissie en het Lighthouse ouderteam dat samen met de school ouderavonden gaat organiseren. Dit jaar zijn wij een Academische basisschool geworden, een opleidingsschool met een extra dimensie. We onderscheiden ons doordat we professionalisering van aankomende en zittende leerkrachten verbinden met het doen van onderzoek en het innoveren van de klassenpraktijk. Het eerste concert van het leerorkest was een succes. In het jaar 2018 zal de muziekles een prominente plaats innemen, gecombineerd met zang, dans en drama. Belangrijk voornemen: In het jaar 2018 willen we ons gaan bezighouden met de vraag hoe wij ons beter kunnen inzetten voor onze aarde, de prachtige schepping die God ons gegeven heeft om die te bewaren. Voor de komende tijd zijn diverse activiteiten gepland. Dit schooljaar zullen er al oriënterende lessen gegeven worden, maar ook het schoolgebouw zelf willen we aanpakken. Zo zullen in mei 2018 alle ramen voorzien worden van dubbel glas. Daarnaast zijn we in gesprek met Zon op Nijkerk i.v.m. zonnepanelen op ons schooldak. Na de zomer begint het project Duurzaamheid voor alle groepen met een interactieve presentatie over duurzaamheid. We zien er naar uit om hier samen doelgericht mee aan de slag te gaan! In het jaarverslag van 2016 schreven we dat we stonden te popelen om een uitdagende leeromgeving te creëren om ons motto ´Leren door beleven´ in ons onderwijs zichtbaar te maken. Het jaar 2017 stond dan ook in het teken van de ingebruikname van ons nieuwe schoolgebouw. Een fris en modern gebouw, ontworpen voor onze manier van onderwijs, waarin we samenwerken met onze partners van de Triangel (peuterspeelzaal) en Bzzzonder (opvang). Rondom de school hebben we veel onverharde speelplekken gemaakt waar de kinderen in contact kunnen komen met de natuur. Ook hebben we op en rond het plein veel wateraanleidingen aange- bracht die kinderen uitdagen om dit thema te onderzoeken. Omdat we zo veel wensen hebben rond het plein, nemen we de tijd om onze plannen op een goede manier uit te voeren. We zijn daarom ook nog niet klaar met de inrichting van het buitengebied. Na de nieuwbouw en verhuizing hadden we weer de ruimte om na te denken over het onderwijs dat we het liefste willen geven. We zijn hierbij uitgekomen op de didactiek van Onderzoekend leren. De kinderen leren om hun nieuwsgierigheid om te zetten in een onderzoekbare vraag. Als leerkrachten ondersteunen we de kinderen bij het onderzoek en de presentatie van de uitkomsten. In dit proces worden we bijgestaan door de Radboud Universiteit. Onderzoekend leren is nieuw voor de school en daarom nemen we de tijd om deze didactiek ons eigen te maken. Ons voornemen is om het onderzoekend leren als didactiek steeds terug te laten komen in ons thematisch werken. De vervolgstap in onze onderwijskundige ontwikkeling heet Ontwerpend leren, waarbij kinderen leren om zelf oplossingen te ontwerpen voor problemen.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=