Jaarverslag HSN 2017

Motto: Op de Ichthusschool bereiden we kinderen voor op de wereld van vandaag en morgen; een wereld die vraagt om kinderen met een stevige kennisbasis, ontwikkelde vaar- digheden en een eigen identi- teit. Deze ontwikkeling is voortdurend gericht op het toepassen van het geleerde in de maatschappij. ‘Niet voor school, maar voor het leven leren wij’ (Seneca) Highlight: In het afgelopen jaar heeft de Ichthusschool geïnvesteerd in de ontwik- keling van het onderwijs rondom vaardigheden, zoals reflecteren (terugkijken op wat / hoe je geleerd hebt, om het in de toekomst nog beter te doen). Dagelijks wordt hiermee in alle groepen geoefend; in de kleutergroepen vertellen ze vooral wat ze geleerd hebben, in groep 8 bevragen kinderen elkaar over de lesdoelen en formuleren ze wat zij de volgende keer weer of anders gaan doen. Ook trainen we de kinderen in ‘leren, leren’. Vanaf groep 5 is er wekelijks aandacht voor ‘leren, leren’. kinderen ontdekken hun leerstijl, hun leerstrategie, leren plannen, om hulp vragen en doorzetten. Vanaf groep 8 krijgen kinderen ook huiswerk mee naar huis. Iedere week wordt op school gereflecteerd op het huiswerk. Is het gelukt? Waarom wel of niet? Wat ga je de volgende keer weer / anders doen? Belangrijk voornemen: Afgelopen jaar is een start gemaakt met het thematisch werken. Na een periode van oriëntatie is een keuze gemaakt voor een methode (‘Samen op aarde’). Het komende jaar staat in het teken van de ontwikkeling van het thematisch onderwijs waarin vaardigheden als samenwerken worden geoefend, nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd en de betrokkenheid hoog is. Motto: ‘Om het verschil te maken leren wij!’ is ons nieuwe motto. Dit schooljaar zijn we gestart met de herijking van onze missie. Vanuit de kernwaarden die vorig jaar vastgesteld zijn, is er een nieuwe missie ontwikkeld. De Appelgaard wil een veilige leeromgeving zijn waar kinderen zich - vanuit nieuwsgierigheid - op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. In ons onderwijs staan de vorming van identiteit (wie ben ik?), het aanleren van vaardigheden (wat kan ik?) en de ontwikkeling van kennis (wat weet ik?) centraal. Deze drie ontwikkelgebieden bereiden leerlingen voor op een betekenisvolle en actieve deelname aan de maatschappij, zodat zij als zelfstandige en verantwoordelijke wereldburgers kunnen functioneren. Wij willen leerlingen bewust maken van hun kwaliteiten, zodat zij hiermee het verschil kunnen maken voor de mensen om hen heen en voor de wereld! Highlights: Vorig jaar is het landgoed vormgegeven en kwam de focus meer te liggen op onderwijsontwikkeling. Deze start hebben we dit jaar doorgezet. Een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de nieuwe missie en het motto. Dit is leidend in de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. De focus op onderwijsontwikkeling krijgt bovendien vorm in de volgende speerpunten: Begrijpend lezen en luisteren: We hebben hiervoor diverse studiemiddagen gehad die geleid werden door Expertis. We hebben concrete handvatten gekregen hoe we de lessen rondom begrijpend luisteren/lezen kunnen verbreden en verdiepen. De eerste opbrengsten naar aanleiding van de nieuwe aanpak zijn positief! Thematisch werken: Het thematisch werken zijn we als team eveneens aan het verdiepen. Er is nu binnen de thema’s een zichtbare verbinding tussen de activiteiten. De inbreng van de leerlingen wordt groter door middel van onderzoeksvragen. Tevens proberen we zoveel mogelijk de sociaal culturele werkelijkheid na te streven. Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat er binnen het thematisch werken - naast kennis verwerven - meer aandacht is voor het aanleren van vaar- digheden en de vorming van identiteit. Taalmethode: We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe taalmethode. We hopen volgend jaar te starten met een nieuwe methode waarin we de taalvaardigheid van de leerlingen en ons spellingonderwijs willen verbeteren. Belangrijk voornemen: Thematisch werken blijft altijd in ontwikkeling. We willen dit volgend jaar nog meer professionaliseren. De focus zal komen te liggen op de rol van de leerkracht binnen het thematisch werken. Verder willen we concrete plannen gaan ontwerpen voor het groot onderhoud dat over enkele jaren plaats zal gaan vinden. De plannen moeten passen bij het landelijke karakter van De Appelgaard. Eveneens moeten de plannen ten gunste komen van de ontwikkeling van ons onderwijs, zodat onze leerlingen leren om het verschil te maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=