Jaarverslag HSN 2018

De Scholen Motto: ‘Jij doet er toe’ is voor ons in één zin waar wij op de Rehoboth voor gaan. Veiligheid, verantwoordelijk- heid, vertrouwen en synergie zijn onze gezamenlijke kernwaarden. Voor ons betekent dit, dat leven = betrokken zijn, werken = ondernemend zijn, en leren = nieuwsgierig zijn, hand in hand gaan. Highlight: Na 4 jaren van implementeren en borgen van de gemaakte afspraken ten aanzien van ons proces van de zeven gewoonten van Stephen Covey waren we zover dat we de certificering hebben gekregen. De leerlingen vonden het een eer om onze Amerikaanse gasten te mogen rondleiden in het Engels. De beoordelingscommissie was vol lof over onze portfolio’s uit groep 1 tot en met groep 8. Vooral de reflectiebladen waren “an example for all TLIM schools in the world”. De “Lighthouse“ status ging gepaard met een groot feest! Ten aanzien van ouderbetrokkenheid zijn er nieuwe initiatieven ontstaan. Inmiddels is het Lighthouse ouderteam actief. Zij hebben de doelstelling om de zeven gewoonten in de gezinnen te promoten. Dit doen ze vanuit een innerlijke drive omdat ze merken dat het de leerlingen goed doet. De samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) is verder ontwikkeld in 2018. Er lopen prachtige onderzoeksvragen die in gezamenlijkheid beantwoord worden. Al het onderzoek is gelieerd met de zeven gewoonten. Zo worden we steeds meer een opleidingsschool met een extra dimensie. We onderscheiden ons, doordat we professionalisering van aankomende en zittende leerkrachten verbinden met het doen van onderzoek en innoveren van de klassenpraktijk. Het leerorkest blijft een succes. In het jaar 2018 heeft de muziekles een prominente plaats ingenomen, gecombineerd met zang, dans en drama. Belangrijk voornemen: In het jaar 2018/2019 hebben we ons beziggehouden met de vraag hoe wij ons beter kunnen inzetten voor onze aarde, de prachtige schepping die God ons gegeven heeft om die te bewaren. Dit schooljaar zijn er veel lessen gegeven en ook het schoolgebouw zelf is aangepakt. Zo zijn in mei 2018 alle ramen voorzien van dubbel glas. In mei 2019 krijgen we in samenwerking met Zon op Nijkerk zonnepanelen op ons schooldak. 2019 is het jaar van het project Duurzaamheid. Dit is niet zomaar een project dat afloopt. Ons voornemen is om de ideeën die zijn ontwikkeld in de school, duurzaam en bewust in te blijven zetten. 2019 is ook het jaar waarin we een Kindcentrum hopen vorm te geven. Kinderopvang en onderwijs van 0 tot 12 jaar in één gebouw! Na de zomervakantie hopen we de kinderopvang gerealiseerd te hebben. Het jaar 2018 was het eerste hele jaar dat we in het nieuwe gebouw hebben doorgebracht. We genieten van de leerpleinen en het open karakter van het gebouw. Als school willen we graag het middelpunt van de wijk zijn. We hebben gemerkt dat we deze rol steeds meer op ons nemen, doordat we het gebouw steeds meer delen met wijkbewoners met mooie initiatieven. Ook blijft het aantal leerlingen groeien. De eerdere groei, na de opening vanhet gebouw in 2017, zet stevig door. Hierdoor zijn we aan het begin van schooljaar 2018-2019 met een derde vaste kleuterklas begonnen. Door ruimtegebrek is onze BSO verhuisd naar de vorige tijdelijke huisvesting, bij ons om de hoek. Ook groeit deze BSO van Bzzzonder met de school mee, net als de aanmeldingen voor het kinderdagverblijf van Bzzzonder en peuterspeelzaal De Triangel. Vanwege achterblijvende opbrengsten, met name van de eindtoetsen in groep 8, hebben we als team ons circuitonderwijs kritisch bekeken. Dit heeft ertoe geleid dat we in schooljaar 2018-2019 zijn overgegaan op een vorm van instructieonderwijs: Expliciete Directe Instruc- tie (EDI). Ook hebben we onze zorgstructuur herzien. Hierdoor werken we nu groepsplanloos. De zorg aan de kinderen verantwoorden we nu in onze datamuur en de klassenmap. Door deze interventies verwachten we weer meer grip te krijgen op onze opbrengsten. Door de interventies op het gebied van onze instructie en de leerlingenzorg, is er in het afgelopen jaar bewust minder aandacht besteed aan ons onderzoekend leren. Dit krijgt in 2019- 2020 weer een prominente plek in ons onderwijs.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=