Terzet-Digitaal Congres-5-mr. Pauline Woudenberg

TERZET 25 JAAR- DIGITAAL CONGRES 2018 5 een herstelcoach, dan wordt hiervoor een budget beschikbaar gesteld dat automatisch wordt verdisconteerd in de eindregeling. Gaat iemand niet meteen akkoord met de geboden schadevergoeding? Dan gaat de week bedenktijd in. In deze week wordt het slachtoffer zo doeltreffend mogelijk getarget via sociale media, advertenties en news feeds. Mogelijke ontevredenheid over de schadeafwikkeling, bijvoorbeeld door het gebrek aan persoonlijke aandacht, wordt eveneens meegenomen in het schadebedrag. Dat is het mooie aan het systeem: nu alle kosten zo laag zijn, kan het geld daadwerkelijk naar de benadeelden gaan. Weg met het vechtmodel, het slachtoffer staat centraal. 5. Op 7 februari 2043 gaat de telefoon. ‘ Goedemorgen mevrouw, ik bel u namens OEPS. Wij begrijpen dat u een wintersportongeval is overkomen op 6 februari 2043 in Chatel, Frankrijk.’ ‘Eh, wat is OEPS?’ ‘Optimale Elektronische afwikkeling PersonenSchade. Bel ik u gelegen? Ik zou graag willen weten hoe het inmiddels met u gaat en of we de schade kunnen afwikkelen.’ ‘Nou, op zich gaat het goed, maar ik begrijp niet goed waarom u mij belt en hoe u aan mijn nummer komt. Bij mijn weten is door niemand melding van het ongeluk gemaakt. Ik sprak gisteren mijn beste vriendin nog en ze heeft mij huilend gevraagd het te laten rusten. Ze weet niet zeker of ze goed verzekerd is en ze kon er niets aan doen. Tenminste, dat denkt zij. Ze heeft me natuurlijk gewoon omver geskied, omdat ze er niets van kan. Slingerend vloog ze die berg af, terwijl ze intussen bezig was met selfies maken. Ze had namelijk net haar nieuwe skipak voor het eerst aan, een blauwe onesie. Vervolgens was zij helemaal in paniek, terwijl ik daar op de grond lag te kermen van de pijn.’ ‘Bij OEPS komen de meeste meldingen elektronisch binnen. Ik zal de melding voor u opzoeken. Ah, hier zie ik het staan. Op 6 februari 2043 om 15:47 uur werd een filmpje gepost op Instagram met de hashtags #skiën #besties #France #ziekenhuis #schade. U bent in dit filmpje getagd. Om 16:02 werd er een comment gepost door Volleybalbeertje25: ‘Oh neeeeee, wat is er aan de hand’, waarop u antwoordde : ‘Gescheurde knieband  ‘. ‘Houden jullie dat allemaal bij? Ik dacht dat ik mijn Instagram op privémodus had ingesteld.’ ‘U wel, maar Volleybalbeertje niet. Aan de hand van de hashtags, de comments en de locatie filtert het systeem de meldingen. De gecombineerde informatie wordt geanalyseerd, waarna de authenticiteit van de melding wordt vastgesteld. De authenticiteit van een melding is bijvoorbeeld laag als er een ski-ongeval wordt gemeld terwijl het op die locatie 35 graden is, of als er overwegend comments worden geplaatst door trolaccounts. Uit het systeem rolt een authenticiteitspercentage. De meldingen met een authenticiteit tot 25% worden genegeerd, tussen 25% en 75% wordt er meer onderzoek gedaan en vanaf 75% wordt de melding meteen een letselschadezaak die binnenkomt bij de schadebehandelaar. Uw melding was 93% authentiek, dus ik mag de zaak meteen in behandeling nemen. De aansprakelijkheid kan ik meteen erkennen, nu de toedracht goed uit het filmpje bleek en zowel uw gezicht als het gezicht van onze verzekerde werd herkend door ons systeem. ’ ‘Wat fijn dat ik nu zelf niemand aansprakelijk hoef te stellen. Ik maakte mij wel een beetje zorgen moet ik eerlijk zeggen. Ik heb nog veel pijn aan mijn knie en ik kan deze nog niet volledig strekken. De orthopedisch chirurg overweegt een operatie. Ik werk nu een beetje vanuit huis, maar ik ben nog 50% arbeidsongeschikt.’ ‘Ik lees het hier in het dossier inderdaad. Ik wil u graag een aanbod doen, waarmee we uw letselschadezaak definitief afwikkelen. OEPS komt uit op EUR 15.354,76. Wilt u dat er wordt betaald in euro’s of bitcoins?’ ‘Maar moet ik hier niet een schadeletseladvocaat voor inschakelen? Hoe kan ik nu weten of dit genoeg is?’ ‘Wij bieden u inderdaad een eenmalige controle door een letselschadeadvocaat aan. Deze kan de gegevens in het systeem controleren. Wij zijn bereid daarvoor een vast bedrag aan buitengerechtelijke kosten te vergoeden, afhankelijk van de omvang van de informatie en het uiteindelijke schadebedrag.’ ‘Maar moet die advocaat dan niet gaan onderhandelen of zo? Hoe weet ik nou of ik voldoende krijg, ook voor de toekomst?’ ‘U kunt ervan uitgaan dat het systeem klopt en zo niet, dat uw advocaat ons op de fouten wijst. Als het systeem klopt, klopt de schade vanzelfsprekend ook. Bij het afwikkelen van de zaak worden de goede en kwade kansen voor de toekomst automatisch tegen elkaar afgewogen. Vroeger ging dit alles nog handmatig: dan bedachten de advocaat en de schadebehandelaar allerlei scenario’s, waarbij de uitkomst afhankelijk was van

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=