Jaarverslag HSN 2018

HSN missie en motto De HSN biedt bijbelgetrouw primair onderwijs aan in Nijkerk en omgeving. Centraal daarbij staan onze verwondering en dankbaarheid voor Gods liefde die zichtbaar is in Zijn Zoon Jezus Christus, onze opgestane Verlosser. Vanuit deze christelijke identiteit willen wij werken en invulling geven aan vakmanschap, verantwoordelijkheid en vertrouwen. VAKMANSCHAP Vakmanschap is essentieel, want iedereen die met ons verbonden is, mag kwaliteit van ons verwachten. Van het personeel wordt vakbekwaamheid verwacht. Dit betekent dat we investeren in onze leerkrachten en voorzieningen beschikbaar stellen waarmee eigentijds onderwijs gegeven kan worden in aansluiting op maatschappelijke ontwikkelingen. Ouders zien wij hierin als partners. We leren onze kinderen om vakmanschap te tonen op de diverse vakgebieden. Er wordt gestreefd naar hoge kwaliteit; het maximale dat voor elk kind mogelijk is. VERANTWOORDELIJKHEID Als scholen voelen we een grote verantwoordelijkheid voor de kinderen die ouders aan ons toevertrouwen: unieke mensen met talenten die ontdekt en ontwikkeld mogen worden. Er moet besef zijn van rechten en plichten. Dienstbaarheid en duurzaamheid zijn daarbij onderwerpen die niet alleen een plaats hebben in het onderwijsaanbod, maar ook van toepassing zijn op hoe we zelf als organisatie werken. Verantwoordelijkheid hebben wij ook naar elkaar. We leren onze kinderen om verantwoordelijk te zijn voor zichzelf, zorg te dragen voor elkaar en zorgvuldig om te gaan met Gods schepping. VERTROUWEN In de omgang met elkaar is vertrouwen het vertrekpunt, dat geeft ruimte, creativiteit en veiligheid. Vertrouwen geeft ook ruimte om dingen aan de orde te stellen die beter kunnen. De HSN ziet de leerkracht als identiteitsdrager bij uitstek en hij/zij krijgt het vertrouwen daar op een goede manier invulling aan te geven. Binnen de HSN worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie belegd, zodat er veel vrijheid ontstaat om talent te ontplooien. Als een leerling van de HSN na acht jaar zijn school verlaat, heeft deze leerling zelfvertrouwen en een realistisch zelfbeeld. Hij kan waardering en vertrouwen geven én ontvangen. JAARVERSLAG GMR 2018 Een jaarverslag is een verplicht document dat door de GMR gemaakt moet worden en soms voelt dit ook als een verplichting. Maar nu ik er zo aan bezig ben, merk ik dat het een mooi terugkijkmoment is, waardoor je ziet dat er echt wel wat gebeurt bij de GMR. De GMR doet ertoe! Wat is er allemaal de vergadertafel gepasseerd? Naast de bekende stukken als de begroting en de jaarrekening is de in mei 2018 veranderde privacywet aan de orde geweest. We constateerden dat dit in ieder geval goed op de agenda staat bij de ICT-coördinator. We lezen in de Charisma (personeelsblad) dat er veel aandacht voor blijft. De GMR heeft het functioneren van het ouderportaal van de diverse scholen met elkaar vergeleken. Er is nog wel verschil tussen de scholen. Dat is niet erg, als de transparantie gewaarborgd is en de communicatie met de ouders open en goed verloopt. Het is goed om met elkaar na te denken waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Werkdruk was het grote thema dit schooljaar in de media. Dat ging natuurlijk ook de HSN niet voorbij. Bij de GMR hebben we het meerdere keren over werkdruk gehad. Heeft de HSN in beeld wat werkdruk veroorzaakt? En hoe zet de HSN de gelden in die door het kabinet zijn toegezegd?Hetblijktdat allerlei kleinedingendieernogeventussendoor bij komen, soms een druppel kunnen zijn. Als directies en teams kun je proberen een jaar zorgvuldig te plannen, zodat tussendoortjes beperkt blijven en iemand hierop vroegtijdig kan anticiperen. Het is fijn dat er in alle scholen meer handen in de klas zijn gekomen. Het lerarentekort is een thema dat aan het vorige thema is gelinkt. Doordat er minder mogelijkheden zijn om invallers in te zetten, voelen werknemers de werkdruk stijgen. Aan de andere kant ziet de GMR dat de HSN met veel inzet probeert dit probleem zo klein mogelijk te laten zijn. Inzetten op flexibele contracten voor invallers, opleiden in de school, social media inzetten, aantrekkelijk werkgeverschap door goede arbeidsvoorwaarden,ruimtebiedenvoorontwikkelingomzoleerkrachten tebindenenzovoort. Het is zeker eenonderwerpdat deGMRblijft volgen. Binnen de GMR waren er voor de oudergeleding nogal wat vacatures en het duurde lang voordat deze vervuld werden. We merken dat ouders druk zijn met gezin, baan, vrijwilligerswerk en soms mantelzorg. Er wordt tegenwoordig nogal aan ouders getrokken en dan is de GMR misschien in eerste instantie niet het meest spectaculaire vrijwilligerswerk. Toch is de reactie van mensen die de GMR binnenkomen vaak verrassend enthousiast. Op de GMR gaat het ergens over en als ouder is het zeker een plek waar je echt invloed hebt. Ook op het gebied van huisvesting zijn er dingen te bespreken in 2018. De huisvesting van de Hoeksteen komt ter sprake. De fusie en de nieuwbouw van de Calvijn staat veel op de agenda, want in Nijkerkerveen verandert er veel in korte tijd. De GMR is dankbaar dat alles zo vlot, maar vooral in harmonie verloopt. Het directie overleg kwam met een plan om op studiereis te gaan naar Malawi. De GMR heeft zich laten informeren over het doel en de organisatie van deze reis. We weten dat uitwisseling en studie de professionele ontwikkeling van de directeuren bevordert, maar het is ook wel een hele onderneming. Daarom wilden we achteraf ook graag geïnformeerd worden over de opbrengsten voor de organisatie HSN, de scholen en de kinderen. Iedere directeur heeft via de nieuwsbrieven van zijn eigen school dat ook gedaan. Ook de heer Blonk heeft op de GMR hierover verteld. De opgedane ervaringen, de kontakten die gelegd zijn en de kennis die is opgedaan, zullen het denken en het handelen van de deelnemers voorlopig nog blijven beïnvloeden. Een diepte-investering! Tot slot nog de thema-avond van het bestuur en de GMR. Sinds enkele jaren vergaderen GMR en bestuur één keer per jaar over een onderwerp met betrekking tot identiteit. Dit keer was het thema: Hoe laat ik geloofsopvoeding en identiteitsvorming aan bod komen in reguliere lessen? Je ziet dat het dan om gouden momenten gaat, waar je als leerkracht alert op moet zijn. De kansen benutten als ze zich voordoen. Ook concludeerden we dat geloofsopvoeding en identiteitsvorming vaak in hele kleine momentjes zit. Je moet ze ook willen zien en op waarde weten te schatten. Christine Westeneng, voorzitter GMR Identiteit en onderwijs Werken vanuit onze christelijke identiteit; het is iets wat in de genen van de HSN zit. Dat zie je in de scholen, in de MR en GMR en in het bestuur. Ook in de contacten met vertegenwoordigers vanuit de kerken. Onze werknemers - de juffen en meesters voor de klas - zijn bij uitstek onze identiteitsdragers. En bij alle wisselingen is het belangrijk om dit te borgen. Dat gebeurt natuurlijk tijdens de sollicitatiegesprekken en daarna via vaste onderdelen in de gesprekkencyclus. Maar ook naar aanleiding van wat gebeurt in de praktijk van elke schooldag en het nieuws. 2018: we verkenden soms de grenzen van passend onderwijs. Er werden contracten gesloten met drie externe hulpverleners waardoor we een beroep kunnen doen op een schil van deskundigheid om ons heen. Het opbrengstensysteem werd vereenvoudigd met de eigen schooldoelen erin verwerkt. De HSN Academy organiseerde een ICT-studiedag. De (digitale) wereld verandert voortdurend en het was goed om daarbij stil te staan en na te denken hoe we het onderwijs hierop aanpassen. De Nijkerkse Taalklas is gehuisvest in de Rehobothschool. De leerlingen zijn er in plaats van twee dagen nu de hele week. De deelnemende leerlingen zijn ingeschreven bij de Rehobothschool. Na hun periode in de Taalklas gaan zij - omdat de Taalklas een Nijkerk-brede voorziening is - meestal naar een van de andere basisscholen in Nijkerk. Duurzaamheidsaspecten en techniek doen meer hun intrede in de scholen. In de komende jaren moet dit een plek krijgen in de thema’s. De Rehobothschool en De Hoeksteen zijn academische basisscholen. Het belangrijkste kenmerk is het doen van onderzoek, samen met studenten. De uitkomsten hiervan worden toegepast in de scholen. Alle HSN-scholen hebben bij de onderwijsinspectie het basisarrangement. In 2018 werd begonnen met het uitzetten van interne audits om de kwaliteit van de scholen te meten, te verbeteren en ons goed voor te bereiden op inspectiebezoek.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE5MDM=